Wskakujesz w
zbroję rycerza i nieustraszenie pędzisz przed siebie, a tu nagle klops! Ot,
dzielnemu wojakowi umarło się po drodze, bo spadł w przepaść, został
przemieniony w zombie czy inne licho go wzięło. Nic nie szkodzi, spokojnie...
Ba, w Life Goes On: Done to Death nawet trzeba wyzionąć ducha. I co wtedy? Ano
wcielimy się w kolejnego herosa lub heroinę, kontynuując podróż poprzednika. W
produkcji, za którą odpowiada kanadyjskie studio Infinite Monkey Entertainment
Ltd., kluczem do sukcesu jest bowiem śmierć, a konkretnie poświęcenie się dla
dobra misji. Nie myślcie jednak, że gra zaleje odbiorców patosem, bolejąc nad
męczeństwem odważnego rycerstwa. Twórcy podeszli do sprawy z humorem, co w
praktyce okazało się całkiem słusznym posunięciem.
Zaraz,
zaraz, Life Goes On? Czy nie było już kiedyś gry o takim tytule? Jeśli naszło
was tego typu pytanie, to bardzo dobry trop. Produkcja o nazwie Life Goes On
trafiła do oferty Steama dwa lata temu, tyle że bez dopisku Done to Death.
Wersja, którą wypuszczono w maju bieżącego roku, jest zaś ulepszoną edycją
tejże pozycji, przy czym tym razem projekt zawitał również na konsole
PlayStation 4. Rozbudowa produkcji objęła m.in. mniej bądź bardziej kosmetyczne
dodatki oraz nowe poziomy. Poprawiona wersja jest zatem dłuższa od pierwowzoru,
oferując ponad 65 leveli do zaliczenia. Co najistotniejsze, twórcy nie
zamierzają wyciągać kasy z portfeli tych graczy, którzy swego czasu nabyli
pierwsze wydanie – dla nich Done to Death udostępniono w postaci darmowej
aktualizacji.
Fabularne
tło produkcji, które w gruncie rzeczy sprowadza się do oszczędnych zdań na
mapie świata, kreśli nam prościutką historyjkę o królu, łasym na pewien puchar.
Oczywiście ów władca nie marzy o pierwszym lepszym kielichu, tylko o magicznym
– w tym konkretnym przypadku zapewniającym ponoć nieśmiertelność. A jako że
wielkie panisko nie raczy zakasać rękawów, wysyła całe zastępy rycerzy w celu
odwalenia brudnej roboty i zdobycia czary życia. W praktyce oznacza to dla
gracza przebrnięcie przez kolejne poziomy, polegające na dotarciu do
przeróżnych kielichów. Jak łatwo przewidzieć, nie znajdziemy tego jedynego od
razu na pierwszym levelu. Stąd rycerskie trofea zasilą precjoza w rodzaju
pucharu wiecznego łosia, miłości, na ból zęba czy odstresowanie. Trzeba przyznać,
że niektóre wydają się praktyczne, ale z wiadomego powodu nie zaspokoją
królewskiego kaprysu.
Tak
oto przechodzimy do sedna rozgrywki, czyli konieczności uśmiercania towarzyszy
broni. Choć podczas zabawy należy wykazać się zręcznością i pomyślunkiem, nie
ma sposobu na to, aby ukończyć daną planszę przy pomocy pojedynczego rycerza.
Owszem, dobrze byłoby ograniczać straty w ludziach, mimo że król najwyraźniej
posiada niewyczerpalne zasoby siły roboczej. Niemniej poszczególne miejscówki
wypełniają rozmaite pułapki, które zwyczajnie wymagają od nas poświęcania
mężnych wojowników. Dla przykładu musimy ominąć wystające z ziemi kolce, lecz
zajmują one zbyt długi odcinek terenu, by bez szwanku przeskoczyć na drugą
stronę. Dlatego niczym kamikaze rzucamy się na ostre bolce, a gdy nieszczęśnik
dokona żywota, przywołujemy następnego bohatera, któremu nadziany poprzednik
posłuży za kładkę. Kiedy indziej z kolei zamrozimy naszego podopiecznego, po
czym w nowym wcieleniu wdrapiemy się na świeżo utworzoną bryłę lodu i
podskokiem aktywujemy niedostępny wcześniej przycisk.
Oprócz
wielu plansz obowiązkowych, deweloperzy przygotowali parę opcjonalnych etapów,
które zaprojektowano z myślą o zwolennikach intensywnego kombinowania. Jednakże
nawet jeśli odpuścimy sobie bonusowe lokacje, i tak nie ominą nas bardziej
skomplikowane wyzwania. Podobnie jak w innych grach platformowo-logicznych,
początkowe levele są łatwe, ale im dalej, tym większy wysiłek wkładamy w
rozgryzienie napotkanych przeszkód. Co ważne, komediowa otoczka, która
towarzyszy naszym zmaganiom, nie gryzie się z rosnącym stopniem trudności i
nieco sadystyczną przecież koncepcją Life Goes On. Wręcz przeciwnie, wszystko
tworzy spójną całość.
Do
kreowania humorystycznej atmosfery w dużej mierze przyczyniają się elementy
oprawy audiowizualnej: oszczędna, acz sympatyczna grafika, wespół z lekką i
przyjemną ścieżką dźwiękową. Ponadto cieszą dowcipne zdania, kwitujące nasz
wynik na danym poziomie, a także imiona, jakie przypisywane są kolejnym
śmiałkom. W Done to Death takie rzeczy docenią również osoby bez znajomości
języków obcych, ponieważ gra posiada polskie napisy, w przeciwieństwie do
wersji z 2014 roku. Warto przy okazji nadmienić, iż nasze postępy odblokowują
różne nakrycia głowy oraz bronie – niby zwykła kosmetyka, lecz trafiają się
dość komiczne rekwizyty (np. hełm strażacki czy… ryba).
Podsumowując,
Life Goes On: Done to Death to przyjemny i wciągający „indyczek”, który stanowi
niezły sposób na umilenie sobie wolnych chwil. Mimo wszystko radziłabym
przechodzić tę produkcję w małych dawkach, gdyż przy dłuższych sesjach można
odczuć pewną powtarzalność w obrębie mechaniki. Schematyczność dotyczy też
poniekąd żartobliwego tonu, który z czasem troszeczkę powszednieje i nie ma aż
tak olbrzymiej siły rażenia, by nieustannie zwracać uwagę na śmieszne przydomki
rycerzy albo nie pasujące do tradycyjnej zbroi dodatki. Bynajmniej nie zmienia
to faktu, iż projekt kanadyjskiej ekipy jest, jak zasygnalizowałam wyżej,
solidnym tytułem. Jeżeli więc zaliczacie się do fanów takich pozycji,
odświeżone Life Goes On powinno sprawić wam odpowiednią frajdę.
---------------------------------------------------
Powyższa
recenzja jest jednym z moich starszych tekstów. Pierwotnie opublikowałam ją w
maju 2016 roku na łamach portalu Save!Project, lecz zdecydowałam się
zamieścić ów artykuł również na swoim blogu, zwłaszcza że to całkiem ciekawa
produkcja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
System komentarzy, tak jak cały blog, funkcjonuje na platformie Blogger, gdzie stosowane są zasady polityki prywatności Google.